Al Jazeera

From The Multilingual Encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Al Jazeera
TypeSatellite television network
OwnerAl Jazeera Media Network
Key people
Sheikh Hamad bin Thamer Al Thani, Chairman
Yasser Abu Hilala, Director General[1]
Aljazeera Satellite Channel (Al Jazeera Arabic)
Launched1 November 1996
Owned byAl Jazeera Media Network
Picture format1080i (HD)
576i (SD)
Slogan"The Opinion and The Other Opinion"
Broadcast areaWorldwide
HeadquartersDoha, Qatar
Sister channel(s)Al Jazeera English
Al Jazeera Mubasher
Al Jazeera Balkans
Al Jazeera Türk
Al Jazeera Documentary Channel
WebsiteAl Jazeera Arabic
Arabsat11604 H – 27500 – 3/4
Nilesat10971 V – 27500 – 3/4 (SD)
11219 H – 27500 – 5/6 (HD)
Hotbird12111 V – 27500 – 3/4
beIN (Middle East & North Africa)Channel 200 (HD)
Canal (France)Channel 400 (SD)
DSTVChannel 406
Virgin Media (UK)Channel 831
Mozaic TVChannel 100
CableVision (Lebanon)Unknown
Ziggo (Netherlands)Channel 784
Hot (Israel)Channel 137
NetCologne (Germany)Channel 490 (SD)
Mozaic TV (Qatar)Channel 100 (SD)
Fetch TV (Australia)Channel 187
PEO TV (Sri Lanka)Channel 26
Streaming media
Virgin TV AnywhereWatch live (UK only)
Sling TVInternet Protocol television

Al Jazeera (Arabic: الجزيرة‎‎ al-ǧazīrah, IPA: [æl dʒæˈziːrɐ], literally "The Island", though referring to the Arabian Peninsula in context[2]), also known as JSC (Jazeera Satellite Channel), is a Doha-based state-funded broadcaster owned by the Al Jazeera Media Network, which is partly funded by the House of Thani, the ruling family of Qatar.[3] Initially launched as an Arabic news and current affairs satellite TV channel, Al Jazeera has since expanded into a network with several outlets, including the Internet and specialty TV channels in multiple languages.

Al Jazeera is a major global news organization, with 80 bureaus around the world. The original Al Jazeera channel's willingness to broadcast dissenting views, for example on call-in shows, created controversies in the Arab States of the Persian Gulf. The station gained worldwide attention following the outbreak of war in Afghanistan, when it was the only channel to cover the war live, from its office there.[4]

Al Jazeera is owned by the government of Qatar.[3][5][6][7][8][9] Al Jazeera officials have stated that they are editorially independent from the government of Qatar. However, this assertion is disputed,[10] and many have accused Al Jazeera of being a propaganda outlet for the Qatari government.[11][12][13][14][15][16][17] The network is sometimes perceived to have mainly Islamist perspectives, promoting the Muslim Brotherhood, and having a pro-Sunni and an anti-Shia bias in its reporting of regional issues.[18][19] It is also accused of having an anti-Western bias, although the agency, the The Arab Gulf States Institute, is funded by Saudi Arabia and United Arab Emirates who are against Al-Jazeera.[20][21] However, Al Jazeera insists it covers all sides of a debate; it says it presents Israel's view, Iran's view and even aired videos released by Osama bin Laden.[22]

Etymology[edit | edit source]

In Arabic, al-ǧazīrah literally means "the island". However, it refers here to the Arabian Peninsula,[23] which is شبه الجزيرة العربية šibh al-ğazīrah al-ʿarabiyyah, abbreviated to الجزيرة العربية al-ğazīrah al-ʿarabiyyah. (Compare the Arabic name al-Jazira (Arabic: الجزيرة "the island") for Upper Mesopotamia, another area of land almost entirely surrounded by water.)

History[edit | edit source]

Launch[edit | edit source]

Al Jazeera Satellite Channel, now known as AJA, was launched on 1 November 1996 following the closure of the BBC's Arabic language television station, a joint venture with Orbit Communications Company. The BBC channel had closed after a year and a half when the Saudi government attempted to suppress information, including a graphic report on executions and prominent dissident views.[24]

The Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa, provided a loan of QAR 500 million ($137 million) to sustain Al Jazeera through its first five years, as Hugh Miles detailed in his book Al Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel That Is Challenging the West. Shares were held by private investors as well as the Qatar government.

Al Jazeera Arabic Building

Al Jazeera's first day on the air was 1 November 1996. It offered 6 hours of programming per day; increased to 12 hours by the end of 1997. It was broadcast to the immediate neighborhood as a terrestrial signal, and on cable, as well as through satellites (which was also free to users in the Arab world), although Qatar, like many other Arab countries, barred private individuals from having satellite dishes until 2001.

At the time of Al Jazeera's launch, Arabsat was the only satellite broadcasting to the Middle East, and for the first year could only offer Al Jazeera a weak C-band transponder that needed a large satellite dish for reception. A more powerful Ku-band transponder became available as a peace-offering after its user, Canal France International, accidentally beamed 30 minutes of pornography into ultraconservative Saudi Arabia.[25]

Al Jazeera was not the first such broadcaster in the Middle East; a number had appeared since the Arabsat satellite, a Saudi Arabia-based venture of 21 Arab governments, took orbit in 1985. The unfolding of Operation Desert Storm on CNN International underscored the power of live television in current events. While other local broadcasters in the region would assiduously avoid material embarrassing to their home governments (Qatar had its own official TV station as well), Al Jazeera was pitched as an impartial news source and platform for discussing issues relating to the Arab world.

In presenting "The opinion and the other opinion" (the station's motto), it did not take long for Al Jazeera to shock local viewers by presenting Israelis speaking Hebrew on Arab TV for the first time.[citation needed] Lively and far-ranging talk shows, particularly a popular, confrontational one called The Opposite Direction, were a constant source of controversy regarding issues of morality and religion. This prompted a torrent of criticism from the conservative voices among the region's press. It also led to official complaints and censures from neighboring governments. Some jammed Al Jazeera's terrestrial broadcast or expelled its correspondents. In 1999, the Algerian government reportedly cut power to several major cities in order to censor one broadcast. There were also commercial repercussions: Saudi Arabia reportedly pressured advertisers to avoid the channel, to great effect. Al Jazeera was also becoming a favorite sounding board for militant groups such as Hamas and Chechen separatists.

Al Jazeera was the only international news network to have correspondents in Iraq during the Operation Desert Fox bombing campaign in 1998. In a precursor of a pattern to follow, its exclusive video clips were highly prized by Western media.

Around the clock[edit | edit source]

1 January 1999 was Al Jazeera's first day of 24-hour broadcasting.[26] Employment had more than tripled in one year to 500 employees, and the agency had bureaus at a dozen sites as far as EU and Russia. Its annual budget was estimated at about $25 million at the time.

However controversial, Al Jazeera was rapidly becoming one of the most influential news agencies in the whole region. Eager for news beyond the official versions of events, Arabs became dedicated viewers. A 2000 estimate pegged nightly viewership at 35 million, ranking Al Jazeera first in the Arab world, over the Saudi Arabia-sponsored Middle East Broadcasting Centre (MBC) and London's Arab News Network (ANN). There were about 70 satellite or terrestrial channels being broadcast to the Middle East, most of them in Arabic. Al Jazeera launched a free Arabic language web site in January 2001. In addition, the TV feed was soon available in United Kingdom for the first time via British Sky Broadcasting.

War in Afghanistan[edit | edit source]

Al Jazeera came to the attention of many in the West during the hunt for Osama bin Laden and the Taliban in Afghanistan after the 11 September attacks on the United States. It aired videos it received from Osama bin Laden and the Taliban, deeming new footage of the world's most wanted fugitives to be newsworthy. Some criticized the network for giving a voice to terrorists.[27][28] Al Jazeera's Washington, D.C., bureau chief, Hafez al-Mirazi, compared the situation to that of the Unabomber's messages in The New York Times.[29] The network said it had been given the tapes because it had a large Arab audience.[30]

Many other TV networks were eager to acquire the same footage. CNN International had exclusive rights to it for six hours before other networks could broadcast, a provision that was broken by the others on at least one controversial occasion.[31] Prime Minister Tony Blair soon appeared on an Al Jazeera talk show on 14 November 2001 to state Britain's case for pursuing the Taliban into Afghanistan.[32]

Al Jazeera's prominence rose during the war in Afghanistan because it had opened a bureau in Kabul before the war began. This gave it better access for videotaping events than other networks, which bought Al Jazeera's footage, sometimes for as much as $250,000.[33]

The Kabul office was destroyed by United States bombs in 2001.[34] Looking to stay ahead of possible future conflicts, Al Jazeera then opened bureaux in other troubled spots.

The network remained dependent on government support in 2002, with a budget of $40 million and ad revenues of about $8 million. It also took in fees for sharing its news feed with other networks. It had an estimated 45 million viewers around the world. Al Jazeera soon had to contend with a new rival, Al Arabiya, an offshoot of the Middle East Broadcasting Center, which was set up in nearby Dubai with Saudi financial backing.[35]

2003 Iraq War[edit | edit source]

Before and during the United States-led invasion of Iraq, where Al Jazeera had a presence since 1997, the network's facilities and footage were again highly sought by international networks. The channel and its web site also were seeing unprecedented attention from viewers looking for alternatives to embedded reporting and military press conferences.

Al Jazeera moved its sports coverage to a new, separate channel on 1 November 2003, allowing for more news and public affairs programming on the original channel. An English language web site had launched earlier in March 2003. The channel had about 1,300 to 1,400 employees, its newsroom editor told The New York Times. There were 23 bureaux around the world and 70 foreign correspondents, with 450 journalists in all.

On 1 April 2003, a United States plane fired on Al Jazeera's Baghdad bureau, killing reporter Tareq Ayyoub.[36] The attack was called a mistake; however, Qatar had supplied the US with a precise map of the location of the bureau in order to spare it from attack.[37][38]

Afshin Rattansi became the channel's first English-language broadcast journalist after he left the BBC Today Programme, after the death of UK Government Scientist, David Kelly.

Organization[edit | edit source]

The original Al Jazeera channel was launched 1 November 1996 by an emiri decree with a loan of 500 million Qatari riyals (US$137 million) from the Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa.[39][40] By its funding through loans or grants rather than direct government subsidies, the channel claims to maintain independent editorial policy.[41][42] The channel began broadcasting in late 1996, with many staff joining from the BBC World Service's Saudi-co-owned Arabic language TV station, which had shut down on 1 April 1996 after two years of operation because of censorship demands by the Saudi Arabian government.[43] The Al Jazeera logo is a decorative representation of the network's name written using Arabic calligraphy. It was selected by the station's founder, Emir of Qatar Sheikh Hamad bin Khalifa, as the winning entry in a design competition.[23]

Staff[edit | edit source]

Wadah Khanfar, Former Director General of Al Jazeera Media Network

Al Jazeera restructured its operations to form a network that contains all their different channels. Wadah Khanfar, the then managing director of the Arabic Channel, was appointed as the director general of Al Jazeera Media Network. He also acted as the managing director of the Arabic Channel. Khanfar resigned on 20 September 2011 proclaiming that he had achieved his original goals, and that 8 years was enough time for any leader of an organization, in an interview aired on Al Jazeera English. Ahmed bin Jassim Al Thani replaced Khanfar and served as the director general of the channel from September 2011 to June 2013 when he was appointed minister of economy and trade.[44] The chairman of the channel is Hamad bin Thamer Al Thani. The current Director General is Dr. Mostefa Souag.

The editor-in-chief of the Arabic website is Dr. Mustafa Souag who replaced Ahmed Sheikh. It has more than 100 editorial staff. The managing director of Al Jazeera English is Al Anstey. The Editor-in-Chief of the English-language site is Mohamed Nanabhay who has run the site since 2009. Previous editors have included Beat Witschi and Russell Merryman.

Prominent on-air personalities include Faisal al-Qassem, host of the talk show The Opposite Direction, Ahmed Mansour, host of the show Without Borders (bi-la Hudud) and Sami Haddad.

Its former Iran and Beirut Bureau Chief was Ghassan bin Jiddo. He became an influential figure on Al Jazeera with his program Hiwar Maftuh, one of the most frequently watched programs.[45] He also interviewed Nasrallah in 2007 and produced a documentary about Hezbollah.[45] Some suggested that he would even replace Wadah Khanfar.[45] However, bin Jiddo resigned from his job after political disagreements with the station.[45]

Ossama AlBayati is an art director for film and television specialized in network branding. Ossama made several projects that received Promax awards in Dubai, Los Angeles and Europe.[citation needed]

Reach[edit | edit source]

Many governments in the Middle East deploy state-run media or government censorship to impact local media coverage and public opinion, leading to international objections regarding press freedom and biased media coverage.[46] Some scholars and commentators use the notion of contextual objectivity,[47] which highlights the tension between objectivity and audience appeal, to describe the station's controversial yet popular news approach.[48]

Increasingly, Al Jazeera's exclusive interviews and other footage are being rebroadcast in American, British, and other western media outlets such as CNN and the BBC. In January 2003, the BBC announced that it had signed an agreement with Al Jazeera for sharing facilities and information, including news footage.[49]

Al Jazeera's availability (via satellite) throughout the Middle East changed the television landscape of the region. Prior to the arrival of Al Jazeera, many Middle Eastern citizens were unable to watch TV channels other than state-controlled national TV stations. Al Jazeera introduced a level of freedom of speech on TV that was previously unheard of in many of these countries. Al Jazeera presented controversial views regarding the governments of many Arab states on the Persian Gulf, including Saudi Arabia, Kuwait, Bahrain and Qatar; it also presented controversial views about Syria's relationship with Lebanon, and the Egyptian judiciary. Critics accused Al Jazeera of sensationalism in order to increase its audience share. Al Jazeera's broadcasts have sometimes resulted in drastic action: for example, when, on 27 January 1999, critics of the Algerian government appeared on the channel's live program El-Itidjah el-Mouakass ("The Opposite Direction"), the Algerian government cut the electricity supply to large parts of the capital Algiers (and allegedly also to large parts of the country), to prevent the program from being seen.[46][47][50][51]

At that time, Al Jazeera was not yet generally known in the Western world, but where it was known, opinion was often favourable[52] and Al Jazeera claimed to be the only politically independent television station in the Middle East. However, it was not until late 2001 that Al Jazeera achieved worldwide recognition, when it broadcast video statements by al-Qaeda leaders.[53]

Some observers have argued that Al Jazeera has formidable authority as an opinion-maker. Noah Bonsey and Jeb Koogler, for example, writing in the Columbia Journalism Review, argue that the way in which the station covers any future Israeli-Palestinian peace deal could well determine whether or not that deal is actually accepted by the Palestinian public.[54]

The channel's tremendous popularity has also, for better or worse, made it a shaper of public opinion. Its coverage often determines what becomes a story and what does not, as well as how Arab viewers think about issues. Whether in Saudi Arabia, Egypt, Jordan, or Syria, the stories highlighted and the criticisms aired by guests on Al Jazeera's news programs have often significantly affected the course of events in the region.

In Palestine, the station's influence is particularly strong. Recent polling indicates that in the West Bank and Gaza, Al Jazeera is the primary news source for an astounding 53.4 percent of Palestinian viewers. The second and third most watched channels, Palestine TV and Al Arabiya, poll a distant 12.8 percent and 10 percent, respectively. The result of Al Jazeera's market dominance is that it has itself become a mover and shaker in Palestinian politics, helping to craft public perceptions and influence the debate. This has obvious implications for the peace process: how Al Jazeera covers the deliberations and the outcome of any negotiated agreement with Israel will fundamentally shape how it is viewed—and, more importantly, whether it is accepted—by the Palestinian public.

Al Jazeera's broad availability in the Arab world "operat[ing] with less constraint than almost any other Arab outlet, and remain[ing] the most popular channel in the region", has been perceived as playing a part in the Arab Spring, including the Tunisian and Egyptian revolutions. The New York Times stated in January 2011: "The protests rocking the Arab world this week have one thread uniting them: Al Jazeera, ... whose aggressive coverage has helped propel insurgent emotions from one capital to the next." The newspaper quoted Marc Lynch, a professor of Middle East Studies at George Washington University: "They did not cause these events, but it's almost impossible to imagine all this happening without Al Jazeera."[55]

With Al Jazeera's growing global outreach and influence, some scholars including Adel Iskandar have described the station as a transformation of the very definition of "alternative media."[56] Al Jazeera presents a new direction in the discourse of global news flow and shows voices underrepresented by traditional mainstream media regardless global imbalances in the flow of information.[57]

Expansion outside the Middle East[edit | edit source]

In 2011, Al Jazeera Media Network launched Al Jazeera Balkans based in Sarajevo and serving Bosnia and Herzegovina in both the Bosnian language, Serbian language and the Croatian language. The look and feel of the network is similar to Al Jazeera English.

Al Jazeera launched a Turkish-language news website in 2014; it was shut down on 3 May 2017.[58]

Al Jazeera English[edit | edit source]

In 2003, Al Jazeera hired its first English-language journalists, among whom was Afshin Rattansi,[59] from the BBC's Today Programme.

In March 2003, it launched an English-language website.[60] (see below)

On 4 July 2005 Al Jazeera officially announced plans to launch a new English-language satellite service to be called Al Jazeera International.[61] The new channel started at 12h GMT on 15 November 2006 under the name Al Jazeera English and has broadcast centers in Doha (next to the original Al Jazeera headquarters and broadcast center), London, Kuala Lumpur and Washington D.C. The channel is a 24-hour, 7-days-a-week news channel, with 12 hours broadcast from Doha, and four hours each from London, Kuala Lumpur, and Washington D.C.

Al Jazeera launched an English language channel, originally called Al Jazeera International, in 2006. Among its staff were journalists hired from ABC's Nightline and other top news outfits. Josh Rushing,[62] a former media handler for CENTCOM during the Iraq war, agreed to provide commentary; David Frost was also on board.[63][64] In an interesting technical feat, the broadcast of the new operation was handed off between bases in Doha, London, Washington, D.C., and Kuala Lumpur on a daily cycle.

The new English language venture faced considerable regulatory and commercial hurdles in the North America market for its perceived sympathy with extremist causes.[65][66][67] At the same time, others felt Al Jazeera's competitive advantage lay in programming in the Arabic language. There were hundreds of millions of potential viewers among the non-Arabic language speaking Muslims in Europe and Asia, however, and many others who might be interested in seeing news from the Middle East read by local voices. If the venture panned out, it would extend the influence of Al Jazeera, and tiny Qatar, beyond even what had been achieved in the station's first decade. In an interesting twist of fate, the BBC World Service was preparing to launch its own Arabic language station in 2007.

Al Jazeera America[edit | edit source]

In January 2013, Al Jazeera Media Network purchased Current TV, which was partially owned by former U.S. Vice President Al Gore. Using part of Current TV's infrastructure, Al Jazeera launched an American news channel on 20 August 2013.

Though Current TV had large distribution throughout the United States on cable and satellite television, it averaged only 28,000 viewers at any time.[68] The acquisition of Current TV by Al Jazeera allowed Time Warner Cable to drop the network due to its low ratings, but they released a statement saying that they would consider carrying the channel after they evaluated whether it made sense for their customers.[69][70][71][72][73][74] Time Warner Cable later began carrying Al Jazeera America in December 2013.

In August 2014 Gore and fellow shareholder Joel Hyatt launched a lawsuit against Al Jazeera claiming a residual payment of $65 million of the sale proceeds, due in 2014, remained unpaid.[75] Al Jazeera later announced a countersuit.

On 13 January 2016, Al Jazeera America CEO Al Anstey announced that the network would cease operations on 12 April 2016, citing the "economic landscape".[76]

Sport channels[edit | edit source]

beIN SPORTS, formerly Al Jazeera Sport channels, was legally separated from Al Jazeera Media Network on 1 January 2014 and is now controlled by beIN Media Group.

beIN SPORTS currently operates three channels in France – beIN Sport 1, beIN Sport 2 and beIN Sport MAX – and launched two channels in the United States (English and Spanish) in August 2012.[77] The network also has a Canadian Channel and holds Canadian broadcast rights to several sports properties, The network also has an Australian channel.

In France, beIN Sport holds the rights to broadcast major football tournaments on French television, including Ligue 1, Bundesliga, the UEFA Champions League and the European Football Championships. In the United States and Canada, beIN Sport holds the rights to broadcast La Liga, Serie A, Ligue 1, Copa del Rey, South American World Cup Qualifier and English Championship matches, in addition to Barca TV.[78]

In October 2009, Al Jazeera acquired six sports channels of the ART.[79] On 26 November 2009, Al Jazeera English received approval from the CRTC, which enables Al Jazeera English to broadcast via satellite in Canada.[80]

Availability[edit | edit source]

The original Al Jazeera channel is available worldwide through various satellite and cable systems.[81] For availability info of the Al Jazeera network's other TV channels, see their respective articles. Segments of Al Jazeera English are uploaded to YouTube.[82]

Europe, Northern Africa and the Middle East. Al Jazeera can be freely viewed with a DVB-S receiver in Europe, Northern Africa and the Middle East as it is broadcast on the Astra 1M, Eutelsat Hot Bird 13A, Eutelsat 10A, Badr 4, Turksat 2A, Thor 6, Nilesat 102, Hispasat 1C and Eutelsat 28A satellites. The Optus C1 satellite in Australia carries the channel for free and from July 2012 is available at no extra charge to all subscribers to Australia's Foxtel pay-TV service.

Canada. Al Jazeera is available in Canada on Bell Channel 516, as part of the package "International News I." Al Jazeera is available on Rogers Cable individually. Al Jazeera is also available on Shaw Cable TV Channel 513, as part of the package "Multicultural"

India. On 7 December 2010, Al Jazeera said its English language service has got a downlink license to broadcast in India. Satellite and cable companies would therefore be allowed to broadcast Al Jazeera in the country.[83] The broadcaster will be launched soon on Dish TV, and is considering a Hindi-language channel.[84]

United Kingdom. Al Jazeera English is available on the Sky and Freesat satellite platforms, as well as the standard terrestrial service (branded Freeview), thus making it available to the vast majority of UK households. On 26 November 2013 it launched a HD simulcast on certain terrestrial transmitters.[85]

United States. Al Jazeera English is mainly available online via its live stream on its website, DVB-S, Galaxy 19 and Galaxy 23 C-band satellites. Following the launch of Al Jazeera America in 2013 until 2016 when the channel folded, Al Jazeera English was not available in the United States. It had been available through live streaming over the Al Jazeera website, DVB-S, Galaxy 19, free to air and Galaxy 23 satellites, and it had been broadcast over the air in the Washington, DC DMA by WNVC on digital channel 30-5, and on digital channel 48.2 in the New York metro area, but those broadcasts were discontinued on 20 August 2013. Al Jazeera English had also been available to cable TV viewers in Toledo, Ohio; Burlington, Vermont; New York City (WRNN rebroadcast), Washington State and Washington, D.C (a rebroadcast of WNVC's feed), but those sources were switched to Al Jazeera America on 20 August 2013. Many analysts had considered the limited availability of Al Jazeera English in the United States to be effectively a "black out".[86][87] The live stream and programming over the internet that had been geoblocked was made available to viewers in the United States again in September, 2016.

Online. Al Jazeera English can be viewed over the internet from their official website. The low-resolution version is available free of charge,[88] while the high-resolution version is available under subscription fees through partner sites. In some countries that do not regularly offer Al Jazeera English through satellite or cable, the availability of internet video streaming receiver boxes, like those sold by Roku in the United States, offer the low-resolution stream without the use of a computer.[89] Al Jazeera's English division has also partnered with Livestation for Internet-based broadcasting.[90] This enables viewers to watch Al Jazeera English and Al Jazeera live worldwide with the exception of English in the United States.

On the web[edit | edit source]

Al Jazeera's web-based service is accessible subscription-free throughout the world, at a variety of websites.[91] The station launched an English-language edition of its online content in March 2003. This English language website was relaunched on 15 November 2006, along with the launch of Al Jazeera English. The English and Arabic sections are editorially distinct, with their own selection of news and comment. Al Jazeera and Al Jazeera English are streamed live on the official site,[92][93] as well as on YouTube.[94][95] On 13 April 2009, Al Jazeera launched condensed versions of its English and Arabic sites for mobile device users.

The Arabic version of the site was brought offline for about 10 hours by an FBI raid on its ISP, InfoCom Corporation, on 5 September 2001. InfoCom was later convicted of exporting to Syria and Gaddafi-ruled Libya, of knowingly being invested in by a Hamas member (both of which are illegal in the United States), and of underpaying customs duties.[96]

in 2014 Al Jazeera Media Network launched an online only channel called AJ+. The channel is based out of the former Current TV studios in San Francisco and has outposts in Doha, Kuala Lumpur and other locations. It is independent of all of Al Jazeera's other channels and is mostly in an on demand format. The channel launched on 13 June 2014 on with a preview on YouTube.

Creative Commons[edit | edit source]

On 13 January 2009, Al Jazeera released some of its broadcast quality footage from Gaza under a Creative Commons license. Contrary to business "All Rights Reserved" standards, the license invites third parties, including rival broadcasters, to reuse and remix the footage, so long as Al Jazeera is credited. The videos are hosted on, which allows easy downloading and integration with Miro.[97][98][99][100][101][102][103]

Al Jazeera also offers over 2,000 Creative Commons-licensed still photos at their Flickr account.

Citizen journalism[edit | edit source]

Al Jazeera accepts user-submitted photos and videos about news events through a Your Media page, and this content may be featured on the website or in broadcasts.[104]

The channel used the Ushahidi platform to collect information and reports about the Gaza War, through Twitter, SMS and the website.[105][106]

Plans[edit | edit source]

Future projects in other languages include Al Jazeera Urdu, an Urdu language channel to cater mainly to Pakistanis.[107] A Kiswahili service called Al Jazeera Kiswahili was to be based in Nairobi and broadcast in Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda and Burundi.[108] However, those plans were cancelled due to budget constraints.[109]

The channel also has plans to launch a Spanish-language news network to cater mainly to Spain and Hispanic America, like the Iranian cable TV network HispanTV. Al Jazeera has also been reported to be planning to launch an international newspaper.[110] Al Jazeera Arabic began using a chroma key studio on 13 September 2009. Similar to Sky News, Al Jazeera broadcast from that studio while the channel's main newsroom was given a new look. The channel relaunched, with new graphics and music along with a new studio, on 1 November 2009, the 13th birthday of the channel.

Controversies associated with Al Jazeera[edit | edit source]

While Al Jazeera has a large audience in the Middle East, the organization and the original Arabic channel in particular have taken criticism and been involved in a number of controversies.[111]

In May 2000, Bahrain banned Al Jazeera broadcast due to the channel's comments about Bahrain's municipal elections, labelling it as "serving Zionism".[112]

The United States controlled Iraqi interim government closed the offices of Al Jazeera in Baghdad in August 2004 during the United States occupation on Iraq.[113] Then United States appointed Iraqi prime minister Iyad Allawi accused the channel of "inciting hatred" in the country.[113] At the end of April 2013, the Iraqi government led by Nouri Al Maliki once again ordered Al Jazeera to stop broadcasting due to the alleged role of the channel in "encouraging the sectarian unrest".[114]

During the 2011 Egyptian protests, on 30 January, the Egyptian government ordered the TV channel to close its offices. A day after, on 31 January, Egyptian security forces arrested six Al Jazeera journalists for several hours and seized their camera equipment. There were also reports of disruption in Al Jazeera Mubasher's Broadcast to Egypt.[115][116][117] The channel was also criticized for being sympathetic to Mohamed Morsi and the Muslim Brotherhood and it was closed for the same reasons in September 2013.[118]

Twenty-two members of staff of Al Jazeera's Egyptian bureau announced their resignation on 8 July 2013, citing biased coverage of the ongoing Egyptian power redistribution in favour of the Muslim Brotherhood.[119][120][121] Al Jazeera claims that the resignations were made due to pressure from the Egyptian Military.

Al Jazeera has been criticized over unfair coverage of the Syrian civil war. The channel's reporting has been described as largely supportive of the rebels, while demonizing the Syrian government. The Lebanese newspaper As-Safir cited outtakes of interviews showing that the channel's staff coached Syrian eyewitnesses and fabricated reports of oppression by Syria's government.[122] In January 2013, a former Al Jazeera employee from Syria stated their belief that there was ongoing strong pressure to conform to biased coverage of the Syrian civil war.[123][124]

The Indian government banned the Al Jazeera TV channel in April 2015 for five telecast days as it repeatedly displayed disputed maps of India. The Surveyor General of India (SGI) had observed that in some of the maps displayed by Al Jazeera, "a portion of Indian territory of Jammu and Kashmir (i.e. PoK and Aksai Chin) has not been shown as a part of Indian territory."[125]

Website attacks[edit | edit source]

Immediately after its launch in 2003, the English site was attacked by one or several hackers, who launched denial-of-service attacks, and another hacker who redirected visitors to a site featuring an American flag.[126][127] Both events were widely reported as Al Jazeera's website having been attacked by "hackers".[128] In November 2003, John William Racine II, also known as 'John Buffo', was sentenced to 1,000 hours of community service and a $1,500 U.S. fine for the online disruption. Racine posed as an Al Jazeera employee to get a password to the network's site, then redirected visitors to a page he created that showed an American flag shaped like a U.S. map and a patriotic motto, court documents said.[129] In June 2003, Racine pleaded guilty to wire fraud and unlawful interception of an electronic communication.[130] As of 2012, the perpetrators of the denial-of-service attacks remain unknown.

Shariah and life[edit | edit source]

Shariah and Life (al-Sharīʿa wa al-Ḥayāh) is an Al Jazeera Arabic show with an estimated audience of 60 million worldwide and stars Muslim preacher Yusuf al-Qaradawi, who is described as "Islam's Spiritual 'Dear Abby'".[131][132] The show has been the repeated subject of controversy. In January 2009, Qaradawi stated: "Throughout history, Allah has imposed upon the [Jews] people who would punish them for their corruption. The last punishment was carried out by [Adolf] Hitler." In October 2010, Qaradawi was asked if Muslims should acquire nuclear weapons "to terrorize their enemies." Qaradawi said he was pleased Pakistan had such a weapon, that the goal of nuclear weapons would be permissible, and provided religious justification quoting Koranic verses urging Muslims "to terrorize thereby the enemy of God and your enemy."[133][134][135]

Editorial independence[edit | edit source]

Al Jazeera is owned by the government of Qatar.[3][5][6][7][8][9] While Al Jazeera officials have stated that they are editorially independent from the government of Qatar,[136][137] this assertion has been disputed.[10]

In 2010, United States Department of State internal communications, released by WikiLeaks as part of the 2010 diplomatic cables leak, claim that the Qatar government manipulates Al Jazeera coverage to suit political interests.[138][139]

In September 2012, The Guardian reported that Al Jazeera's editorial independence came into question when the channel's director of news, Salah Negm, stepped in at the last minute to order that a two-minute video covering a UN debate over the Syrian civil war include a speech by the leader of Qatar, Hamad bin Khalifa Al Thani. Staff members protested that the speech was not the most important aspect of the debate, and that it was a repetition of previous calls for Arab intervention.[10]

The Guardian also claimed in September 2012 that Qatar has taken steps in recent years to consolidate control of Al Jazeera English.[10]

A 13 August 2015 article in The Independent on poor BBC news reporting also made reference to the political bias in Al Jazeera from the Qatar government.[140]

Documentaries[edit | edit source]

  • Al Jazeera's coverage of the invasion of Iraq was the focus of an award-winning 2004 documentary film, Control Room by Egyptian-American director Jehane Noujaim.
  • In July 2003, PBS broadcast a documentary, called Exclusive to al-Jazeera on its program Wide Angle.[141]
  • In 2008, Al Jazeera filmed Egypt: A nation in waiting, which documented trends in Egypt's political history and foreshadowed the Egyptian Revolution of 2011.[142]
  • Another documentary, Al Jazeera, An Arab Voice for Freedom or Demagoguery? The UNC Tour[143] was filmed two months after 11 September 2001 Terrorist Attack.
  • ISIL and the Taliban. Filmed in 2015 by an Arab Al Jazeera reporter named Najibullah Quraishi, it covers Islamic State's presence in Afghanistan and how they groom children for their causes. It is about Taliban commanders angry about Islamic State's presence, Afghan National Army starting offensives in Achin and 2 suicide bombers targeting Jandal, a former warlord.

Awards[edit | edit source]

  • In March 2003, Al Jazeera was awarded by Index on Censorship for its "courage in circumventing censorship and contributing to the free exchange of information in the Arab world."[144]
  • In April 2004, the Webby Awards nominated Al Jazeera as one of the five best news Web sites, along with BBC News, National Geographic, RocketNews and The Smoking Gun. According to Tiffany Shlain, the founder of the Webby Awards, this caused a controversy as [other media organisations] "felt it was a risk-taking site".[145]
  • In 2004, Al Jazeera was voted by readers as the fifth most influential global brand behind Apple Computer, Google, IKEA and Starbucks.[146]
  • In January 2013, Al Jazeera was nominated for the Responsible Media of the Year award at the British Muslim Awards.[147]

Competitors[edit | edit source]

  • Al Mayadeen is a pan-Arabist satellite television channel launched on 11 June 2012 in Lebanon. The channel, claims Gulf-supported media, aims at reducing the influence of the Al Jazeera and Al Arabiya networks, both funded by oil-rich Sunni Arab countries in the Persian Gulf. However, it is said to plan to present an alternative to mainstream Arab satellite media, largely dominated by these two channels.
  • In response to Al Jazeera, a group of Saudi investors created Al Arabiya in the first quarter of 2003. Despite (especially initial) skepticism over the station's Saudi funding (cf. History) and a perception of censorship of anti-Saudi content,[148] Al Arabiya has successfully emulated Al Jazeera, garnered a significant audience share, and has also become involved in controversy – Al Arabiya has been severely criticised by the Iraqi and US authorities and has had journalists killed on the job.[149][150]
  • In order to counter a perceived bias of Al Jazeera, the U.S. government in 2004 founded Al Hurra ("the free one"). Al Hurra is forbidden to broadcast to the US under the provisions of the Smith–Mundt Act. A Zogby poll found that 1% of Arab viewers watch Al Hurra as their first choice.[151] while an Ipsos-MENA poll from March–May 2008 showed that Al Hurra was drawing more viewers in Iraq than Al Jazeera.[152] Citing these figures, Alvin Snyder, author and former USIA executive, referred to Al Hurra as a "go to" network in Iraq.[153]
  • Another competitor is Al Alam, established in 2003 by Islamic Republic of Iran Broadcasting, which broadcasts continuously. It seeks to address the most challenging issues of the Muslim and Arab world and the Middle East.
  • A further competitor is the Rusiya Al-Yaum channel – the first Russian TV news channel broadcasting in Arabic and headquartered in Moscow, Russia. Rusiya Al-Yaum started broadcasting on 4 May 2007. The Channel is established and operated by RIA Novosti, the same news agency that launched Russia Today TV in December 2005 to deliver a Russian perspective on news to English-speaking audiences, and "Rusiya Al-Yaum" is indeed a translation of "Russia Today" into Arabic.
  • The BBC launched BBC Arabic Television on 11 March 2008, an Arabic-language news channel in North Africa and the Middle East.[154] This is the second time that the BBC has launched an Arabic language TV channel; as mentioned above, the demise of the original BBC World Service Arabic TV channel had at least contributed to the founding of the original Al Jazeera Arabic TV channel.
  • Deutsche Welle began broadcasting in Arabic in 2002. On 12 September 2011, the German international broadcaster launched DW (Arabia), its Arabic language television channel for North Africa and the Middle East.[155] The network has expanded from an initial two-hour block to 16 hours of daily programming in Arabic starting March 2014. The schedule is completed with 8 hours of English language programming. In February 2014, DW (Arabia) announced the acquisition of reprise transmission rights of Egyptian satirist Bassem Youssef's popular show AlBernameg.[156]
  • When Euronews started broadcasting its programs in Arabic on 12 July 2008, it entered into competition with Al Jazeera. Arabic is the eighth language in which Euronews is broadcast, after English, French, German, Russian, Spanish, Italian, and Portuguese.
  • Since the launch of Al Jazeera English, Al Jazeera directly competes with BBC World and CNN International, as do a growing number of other international broadcasters such as Deutsche Welle, France 24, NHK World, and RT.

See also[edit | edit source]

References[edit | edit source]

  1. "July 24, 2014 تغييرات في قناة "الجزيرة" العربية تطيح بالجزائري مصطفى سواق وتعيين الاردن ياسر ابو هلالة مكانه مديرا عاما". 
  2. "FAQ – What does "Al Jazeera" mean?". Al Jazeera America. Retrieved 10 October 2015. The name "Al Jazeera" means "peninsula." 
  3. 3.0 3.1 3.2 Habib Toumi (13 July 2011). "Al Jazeera turning into private media organisation". Gulf News. Retrieved 8 January 2013. 
  4. Whitaker, Brian (7 February 2003). "Battle station". The Guardian (London). Retrieved 26 August 2011. 
  5. 5.0 5.1 Shawn Powers. "The Geopolitics of the News: The Case of the Al Jazeera Network". Retrieved 16 June 2015. 
  6. 6.0 6.1 Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention, The Guardian
  7. 7.0 7.1 Deconstructing Al Jazeera and its paymasters Let us build Pakistan
  8. 8.0 8.1 Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece Bloomberg
  9. 9.0 9.1 Qatari-owned Al Jazeera America makes its debut Reuters
  10. 10.0 10.1 10.2 10.3 Dan Sabbagh (30 September 2012). "Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention". The Guardian (London). Retrieved 3 January 2013. 
  11. Oren Kessler. "The Two Faces of Al Jazeera". Middle East Forum. Retrieved 16 June 2015. 
  12. "Why Egypt Hates Al Jazeera". Foreign Policy. Retrieved 16 June 2015. 
  13. Kirkpatrick, David D. (7 September 2014). "Qatar's Support of Islamists Alienates Allies Near and Far". The New York Times. 
  14. Najat Fawzy AlSaied. "Al Jazeera: Non-Arabs Should Not Be Fooled". Gatestone Institute. Retrieved 16 June 2015. 
  15. "Al Jazeera reporter resigns over "biased" Syria coverage". Al Akhbar English. Retrieved 16 June 2015. 
  16. Sarah El Sirgany, for CNN (12 May 2015). "Freed Al Jazeera journalist Mohamed Fahmy sues network -". CNN. Retrieved 16 June 2015. 
  17. Dan Sabbagh. "Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention". the Guardian. Retrieved 16 June 2015. 
  18. Goldberg, Jeffrey (10 July 2013). "Why Does Al Jazeera Love a Hateful Islamic Extremist?". Bloomberg L.P.. 
  19. "AL JAZEERA: US Government Funded Anti-Muslim Brotherhood Activists". Business Insider. 10 July 2013. Retrieved 16 June 2015. 
  20. "Is Al Jazeera Sexist, Anti-Semitic, and Anti-American?". The Daily Beast. Retrieved 6 May 2016. 
  21. "Arab Gulf States Institute in Washington - Why America Turned Off Al Jazeera - Arab Gulf States Institute in Washington". Arab Gulf States Institute in Washington. Retrieved 6 May 2016. 
  22. Al Jazeera: The Most-Feared News Network 
  23. 23.0 23.1 "Arabic in Graphic Design: Al Jazeera's Cartouche: "The elaborate calligraphic design spells "al-Jazeera" in Arabic, a word meaning "the island" or "the peninsula – terms used to refer to both the Arabian peninsula and the network's peninsular home state, Qatar."". Fight.Boredom. Cloudjammer Creative Network. 18 February 2008. Archived from the original on 20 December 2008. Retrieved 5 November 2008. 
  24. "AL JAZEERA TV: The History of the Controversial Middle East News Station Arabic News Satellite Channel History of the Controversial Station". Allied-media. Retrieved 12 April 2012. 
  25. "France seeks to soothe Arab anger over porn film". Hurriyet. Retrieved 17 June 2012. 
  26. "A decade of growth". Al Jazeera English. 1 November 2006. Retrieved 18 November 2012. 
  27. Joel Campagna (October 2001). "Between Two Worlds". Committee to Protect Journalists. Retrieved 18 November 2012. 
  28. Jennifer Bryson (30 October 2001). "Analysis: Is Rumsfeld's Criticism of Al-Jazeera Justified?". Newsmax. Retrieved 18 November 2012. 
  29. Joe Eskenazi (17 October 2003). "Al-Jazeera not 'all bin Laden, all the time,' D.C. bureau chief says". Jweekly. Retrieved 18 November 2012. 
  30. Fouad Ajami (18 November 2001). "What the Muslim World Is Watching". The New York Times. Retrieved 18 November 2012. 
  31. Jason Gay (29 October 2001). "CNN Snaps Back to Action". New York Observer. Retrieved 18 November 2012. 
  32. Risen, James (12 December 2001). "A nation challenged – Interview With bin Laden Makes the Rounds". NY Times (New York City; Great Britain; Washington (DC); Afghanistan). Retrieved 20 November 2012. 
  33. Mohammed El-Nawawy, 2003. Al-jazeera: The Story of the Network That Is Rattling Governments and Redefining Modern Journalism. Cambridge, MA: Westview Press, p. 166, [1]
  34. "Al-Jazeera Kabul offices hit in US raid". BBC News. 13 November 2001. Retrieved 18 November 2012. 
  35. Peter Feuilherade (20 February 2003). "Al-Jazeera competitor launches". BBC News. Retrieved 18 November 2012. 
  36. Jonathan Steele (8 April 2003). "Obituary: Tareq Ayyoub". the Guardian (London). Retrieved 18 November 2012. 
  37. "Foreign media suffer Baghdad losses". BBC News. 8 April 2003. Retrieved 18 November 2012. 
  38. Robert Fisk: The Independent, 2 November 2011. Retrieved 5 November 2011
  39. Hugh Miles, 2005. Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel that is Challenging the West. New York: Grove Press, p.346,
  40. Naomi Sakr, 2001. Satellite Realms: Transnational Television, Globalization & the Middle East. London: I.B. Tauris, p. 57,
  41. Naomi Sakr, 2001. Satellite Realms: Transnational Television, Globalization & the Middle East. London: I.B. Tauris, pp. 58,
  42. Hugh Miles, 2005. Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel that is Challenging the West. New York: Grove Press, p. 347,
  43. "Qatar's Al-Jazeera livens up Arab TV scene". BBC. 7 January 1999. Retrieved 12 August 2014. 
  44. "Al Jazeera's Director General resigns 'to serve my country'". Doha News. 26 June 2013. Archived from the original on 15 August 2013. Retrieved 28 June 2013. 
  45. 45.0 45.1 45.2 45.3 "The World's Most Influential Arabs". Arabian Business. 2011. Archived from the original on 23 July 2013. Retrieved 11 June 2012. 
  46. 46.0 46.1 Books of our Time: Al-Jazeera at Google Video; TV programme feat. Lawrence Velvel, Dean of the Mass. School of Law, interviewing author Hugh Miles who reveals a lot about the channel (a, c: 48:30, b: 55:00) "Archived copy". Archived from the original on 15 January 2008. Retrieved 2006-11-25. 
  47. 47.0 47.1 El-Nawawy and Iskandar. Al-Jazeera: How the free Arab News Network Scooped the World and Changed the Middle East. Westview.  cf.Further reading
  48. "The Minotaur of 'Contextual Objectivity': War coverage and the pursuit of accuracy with appeal". TBS Archived from the original on 11 February 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  49. BBC in news deal with Arabic TV BBC News, published 17 January 2003
  50. Nicolas Eliades. "The Rise of Al Jazeera" (PDF). Peace & Conflict Monitor. Archived from the original (PDF) on 3 October 2006. 
  51. "Qatar's Al-Jazeera TV: The Power of Free Speech". Retrieved September 28, 2016. 
  52. E.g. in 1999, The New York Times reporter Thomas L. Friedman called Al-Jazeera "the freest, most widely watched TV network in the Arab world". – Friedman, Thomas L. (12 February 1999). "Fathers and Sons". The New York Times: A27. 
  53. Westcott, Kathryn (14 November 2002). "Al Jazeera and Bin Laden". BBC News. Retrieved 12 April 2012. 
  54., Does the Path to Middle East Peace Stop in Doha?
  55. "Seizing a Moment, Al Jazeera Galvanizes Arab Frustration", The New York Times, 27 January 2011
  56. "Is Al Jazeera Alternative? Mainstreaming Alterity and Assimilating Discourses of Dissent". TBS Journal. 22 July 2003. Archived from the original on 15 April 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  57. Powers, Shawn; el-Nawawy, Mohammed (2009). "Al-Jazeera English and global news networks: clash of civilizations or cross-cultural dialogue?". Media, War & Conflict. 
  59. "". Afshinrattansi. Retrieved 12 April 2012. 
  60. Archived 5 March 2012 at the Wayback Machine.
  61. "Al Jazeera turns its signal West". Web.archive. 10 July 2005. Archived from the original on 10 July 2005. Retrieved 12 April 2012. 
  62. Matthew Power (June 2006). "Josh Rushing: From USMC to Al Jazeera". Matthew Power: GQ. Retrieved 18 November 2012. 
  63. Deborah Soloman (12 February 2006). "Bye-Bye, BBC". The New York Times. Retrieved 18 November 2012. 
  64. "David Frost joins al-Jazeera TV". BBC News. 7 October 2005. Retrieved 18 November 2012. 
  65. Jamal Dajani (21 November 2006). "Al Jazeera English Falls Short of Expectations". New America Media. Archived from the original on 5 June 2013. Retrieved 18 November 2012. 
  66. Tony Burman (17 November 2006). "Al-Jazeera should be available in Canada". CBC. Archived from the original on 30 April 2012. Retrieved 18 November 2012. 
  67. "Al-Jazeera English TV date set". BBC News. 1 November 2006. Retrieved 18 November 2012. 
  68. Stelter, Brian (13 January 2012). "Current TV Finds a Good Number Within Its Tiny Ratings". new York Times. Retrieved 9 April 2013. 
  69. "Ali Velshi Joins Al Jazeera America". Al Jazeera. 4 April 2013. Archived from the original on 3 January 2013. Retrieved 9 April 2013. 
  70. "Al Jazeera buys Al Gore's Current TV". CNN. 3 January 2013. Retrieved 9 April 2013. 
  71. "Al Jazeera buys Current TV in bid for US airtime". RT News. 3 January 2013. Archived from the original on 31 January 2013. Retrieved 9 April 2013. 
  72. "Al Jazeera buys US channel Current TV". Al Jazeera. Retrieved 9 April 2013. 
  73. "Al Jazeera targets US expansion after buying Current TV". BBC. 3 January 2013. Retrieved 9 April 2013. 
  74. Calderone, Michael (3 January 2013). "Time Warner Cable Will Consider Carrying Al Jazeera's U.S. Network". Huffington Post. Retrieved 9 April 2013. 
  75. "Al Gore alleges breach of contract in Al Jazeera lawsuit". Boston Star. 16 August 2014. Retrieved 16 August 2014. 
  76. "Al Jazeera America to Shut Down". The Hollywood Reporter. Retrieved 2016-01-13. 
  77. Al Jazeera to Kick Off Pair of Soccer Channels in U.S. this August Bleacher Report, 2 June 2012
  78. "beIN SPORTS – North America's Premier Sports TV Network". beIN SPORTS US. Retrieved 16 June 2015. 
  79. "Arab Media Outlook 2009–2013" (PDF). Dubai Press Club and Value Partners. Retrieved 15 September 2013. 
  80. "Al-Jazeera English gets CRTC approval". Canadian Broadcasting Corporation. 26 November 2009. Archived from the original on 3 December 2010. Retrieved 12 April 2012. 
  81. Al Jazeera TV Footprint – Coverage Archived 26 April 2007 at the Wayback Machine.
  82. "Al Jazeera YouTube Channel". Youtube. 23 November 2006. Retrieved 12 April 2012. 
  83. Machado, Kenan (7 December 2010). "Al Jazeera English to Broadcast in India". The Wall Street Journal. 
  84. "Al Jazeera English to be available in India". Ibnlive. Retrieved 12 April 2012. 
  85. Al Jazeera (26 November 2013). "Al Jazeera launches on Freeview HD". Retrieved 26 November 2013. 
  86. Grim, Ryan (30 January 2011) Al Jazeera English Blacked Out Across Most Of U.S., The Huffington Post
  87. Ronnie Lovler (20 February 2011). "Absence of Al Jazeera English in US is troubling". San Francisco Chronicle. Retrieved 12 April 2012. 
  89. "Roku Channel Store | Netflix, Amazon Video on Demand, Hulu Plus & More on Roku Streaming Player". Retrieved 12 April 2012. 
  90. "Watch Al Jazeera English on your PC". Livestation. 5 January 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  91. "How to watch Al Jazeera English online". Retrieved 16 June 2015. 
  92. "Al Jazeera Livestream". Al Jazeera. Retrieved 19 March 2011. 
  93. "Al Jazeera English: Live Stream". Al Jazeera English. Retrieved 19 March 2011. 
  94. "Al Jazeera Channel". YouTube. Archived from the original on 28 February 2011. Retrieved 19 March 2011. 
  95. "Al Jazeera English". YouTube. Archived from the original on 19 March 2011. Retrieved 19 March 2011. 
  96. "Elisha Brothers convicted" (PDF). Archived from the original (PDF) on 21 February 2006. Retrieved 2006-02-21. 
  97. "". Archived from the original on 13 April 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  98. Benenson, Fred (13 January 2009). "Al Jazeera Launches Creative Commons Repository". Archived from the original on 18 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  99. Steuer, Eric (13 January 2009). "Al Jazeera Announces Launch of Free Footage Under Creative Commons License". Archived from the original on 18 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  100. Cohen, Noam (11 January 2009). "Al Jazeera provides an inside look at Gaza conflict". International Herald Tribune. Archived from the original on 21 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  101. "Al Jazeera Announces Launch of Free Footage under Creative Commons License". Al Jazeera Creative Commons Repository. Archived from the original on 21 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  102. Andrews, Robert (14 November 2009). "Al Jazeera Offers Creative Commons Video, Lessig Lends Backing". Archived from the original on 22 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  103. Ito, Joi (14 January 2009). "Al Jazeera Launches Creative Commons Repository". ito. Archived from the original on 23 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  104. "Submit Your Contributions – Your Media". Al Jazeera. Retrieved 19 March 2011. 
  105. "War on Gaza". Al Jazeera. Retrieved 19 March 2011. 
  106. Ekine, Sokari (9 January 2009). "Ushahidi Platform Used to Document Congo, Gaza Crises". MediaShift. Public Broadcasting Service. Retrieved 19 March 2011. 
  107. "Aljazeera and ARY Digital Network to launch Aljazeera Urdu". Ameinfo. 16 November 2006. Archived from the original on 11 February 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  108. "Aljazeera Swahili Formally Announce Recruitment". Retrieved 12 April 2012. 
  109. "Qatar Scraps Plans for Al-Jazeera Kiswahili". Jackal News. 7 October 2012. Retrieved 22 November 2012. 
  110. Al Jazeera plans to launch Arab newspaper Arabian Business; 4 November 2006
  111. Afghanistan: Medics Under Fire
  112. Derhally, Massoud (29 July 2002). "Al Jazeera row causes Saudi Al Watan to attack Qatari FM". Arabian Business. Retrieved 8 April 2013. 
  113. 113.0 113.1 "Gag order". Al Ahram Weekly 703. 12–18 August 2004. Retrieved 19 April 2013. 
  114. Parker, Ned (28 April 2013). "Iraq shuts down 10 television channels". Los Angeles Times.,0,5315356.story. Retrieved 29 April 2013. 
  115. "Live blog 30/1 – Egypt protests". Al Jazeera. 30 January 2011. Retrieved 30 November 2012. 
  116. "Al Jazeera camera equipment seized". Al Jazeera English. Retrieved 20 November 2012. 
  117. "Media should be able to report freely in Egypt, says al-Jazeera". Manila News. 29 January 2011. Retrieved 20 November 2012. 
  118. "Egypt bans four TV networks". Natunbarta. 4 September 2013. Retrieved 19 September 2013. 
  119. Mohamed Hassan Shaban (10 July 2013). "22 resign from Al-Jazeera Egypt in protest over bias". Asharq Al-Awsat. Retrieved 11 July 2013. 
  120. Jessica Chasmar (9 July 2013). "'We aired lies': Al-Jazeera staff quit over biased Egypt coverage". The Washington Times. Retrieved 11 July 2013. 
  121. Robert F. Worth (10 July 2013). "Egypt Is Arena for Influence of Arab Rivals". The New York Times. Retrieved 11 July 2013. 
  122. "Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece". Bloomberg. 
  123. An exclusive interview with a news editor of Al-Jazeera Channel at AxisOfLogin
  124. An exclusive interview with a news editor of Al-Jazeera Channel at FilmBoxOffice
  125. "Al Jazeera Penalised for Showing Wrong Map of India, Off Air for 5 Days". 22 April 2015. Retrieved 16 June 2015. 
  126. Al Jazeera and the Net – free speech, but don't say that by John Lettice; The Register; 7 April 2003
  127. Al-Jazeera hacker pleads guilty BBC News; 13 June 2003
  128. "Al-Jazeera websites 'hit by hackers'". Archived from the original on 14 February 2004. Retrieved 2004-02-14.  by Dominic Timms; Guardian Unlimited; 26 March 2003
  129. Al-Jazeera cracker charged by John Leyden; The Register; 12 June 2003
  130. Southern California Man Who Hijacked Al Jazeera Website Agrees to Plead Guilty to Federal Charges
    Guilty plea in Al Jazeera site hack
    Al Jazeera hacker gets community service Archived 6 February 2007 at the Wayback Machine.
  131. No.9 Sheikh Dr Yusuf al Qaradawi, Head of the International Union of Muslim Scholars – "The 500 most influential Muslims in the world 2009", Prof John Esposito and Prof Ibrahim Kalin – Edmund A. Walsh School of Foreign Service, Georgetown University
  132. Smoltczyk, Alexander (15 February 2011). "Islam's Spiritual 'Dear Abby': The Voice of Egypt's Muslim Brotherhood". Der Spiegel. Retrieved 11 July 2014. 
  133. Goldberg, Jeffrey (23 February 2011). "Sheikh Qaradawi Seeks Total War". The Atlantic. Retrieved 18 August 2013. 
  134. Sherry Ricchiardi (March–April 2011). "The Al Jazeera Effect". American Journalism Review. Retrieved 28 July 2012. 
  135. The Anti-Defamation League. "Sheik Yusuf al-Qaradawi: Theologian of Terror". ADL. Retrieved 11 February 2015. 
  136. "60 Minutes: Inside Al Jazeera". CBS News. 11 February 2009. Retrieved 26 August 2011. 
  137. Campbell, Deborah (October 2009). "The Most Hated Name in News". The Walrus. Archived from the original on 26 November 2011. Retrieved 26 August 2011. 
  138. Robert, Booth (6 December 2010). "WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy". Guardian (London). Archived from the original on 20 December 2010. Retrieved 21 December 2010. 
  139. Booth, Robert (5 December 2010). "WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy". The Guardian (London). Retrieved 8 August 2013. 
  140. Church, Michael (17 February 2015). "Why is the BBC just so bad at TV news?". The Independent (London). 
  141. Benjamin says: (10 July 2003). "Wide Angle – Exclusive to Al Jazeera". PBS. Retrieved 12 April 2012. 
  142. Egypt: A Nation in Waiting Retrieved 15 February 2011.
  143. "Al-Jazeera, An Arab Voice for Freedom or Demagoguery? The UNC Tour". Unc. Retrieved 12 April 2012. 
  144. Index: Free speaking voices in the wilderness Archived 2 October 2006 at the Wayback Machine.
  145. "The Webby Awards". Web.archive. 29 May 2006. Archived from the original on 29 May 2006. Retrieved 12 April 2012. 
  146. "Apple bites big". Brand Channel. Retrieved 12 April 2012. 
  147. "Winners honoured at British Muslim Awards". Asian Image. 31 January 2013. Retrieved 1 November 2015. 
  148. Attacks on the Press 2004: Saudi Arabia. "Attacks on the Press – 2004: Mideast". Retrieved 12 April 2012. 
  149. Feuilherade, Peter (25 November 2003). "Profile: Al Arabiya TV". BBC News. Retrieved 20 November 2012. 
  150. "Shock over Iraqi reporter's death". BBC News. 23 February 2006. Retrieved 20 November 2012. 
  151. "Time for the Last Hurrah for US' Al-Hurra". Arab News. 16 February 2006. Retrieved 12 April 2012. 
  152. "Alhurra Locates the "Arab Street"". USC Center on Public Diplomacy. 7 January 2009. Retrieved 20 November 2012. 
  153. Snyder, Alvin. "ALHURRA LOCATES THE "ARAB STREET"". University of Southern California Center on Public Diplomacy. Retrieved 10 January 2013. 
  154. "BBC launches Arabic TV channel". BBC News. 11 March 2008. Retrieved 23 April 2010. 
  155. "Deutsche Welle debuts Arabic channel". Retrieved 16 June 2015. 
  156. "DW television to broadcast series by Egyptian satirist Bassem Youssef". DW.DE. Retrieved 16 June 2015. 

Further reading[edit | edit source]

External links[edit | edit source]

Template:Al Jazeera